Promovare site web

Într-un moment în care internetul a devenit locul în care oamenii se întâlnesc, mijlocul prin care comunică, sursa de informații cu privire la orice subiect, iar cea mai puternică monedă din lume este una virtuală, este firesc ca orice activitate economică să fie reprezentată și online. În ziua de azi, indiferent dacă vorbim despre o multinațională cu mii de angajați sau despre un mic magazin local cu produse tradiționale, prezența online a devenit ceva obligatoriu. Din aceasta cauză, pe orice domeniu au apărut mii sau zeci de mii de site-uri în fiecare țară. Cu toate acestea, doar o mică parte dintre ele reușesc să atragă un trafic semnificativ, ca urmare a conținutului de calitate și a acțiunilor de promovare. În mod practic, fără acțiuni de promovare online, site-urile nu pot fi găsite de utilizatori în mulțimea de site-uri care abordează aceleași subiecte și oferă aceleași bunuri și servicii.


Ce este promovarea online a site-urilor web?

Promovarea online este o multitudine de acțiuni de transmitere a informațiilor conținute în site către utilizatori, care are ca scop atragerea utilizatorilor pe site-ul respectiv, și convertirea lor în clienți. Acest lucru se poate realiza prin mai multe mijloace. 
Cele mai utilizate în prezent ca urmare a rezultatelor pe care le produc, sunt campaniile SEO, care urmăresc creșterea relevanței site-ului pentru un anumit domeniu, după criteriile de relevanța ale motoarelor de căutare. Aceasta înseamnă afișarea unui conținut de calitate în primul rând, și respectarea recomandărilor de accesibilitate a site-ului față de crawlerele motorului de căutare și față de utilizatori. Urmarea acestui tip de optimizare este poziționarea tot mai sus a site-ului în căutări, pe cuvinte cheie relevante domeniului. Scopul principal al campaniilor SEO este aducerea site-ului în prima pagină a listelor de rezultate, de unde poate fi găsit cu cea mai mare ușurința de către utilizatori, și deci are cele mai bune șanse de a atrage trafic și a converti vizitatorii în clienți. Avantajul acestui tip de campanie este faptul că utilizatorii sunt atrași în exact momentul în care căutau informații despre domeniul, bunurile sau serviciile respective, fără costuri suplimentare și fără limitări în timp.


Un alt tip de promovare este cea cu cost-per-click de tipul AdWords, care face ca site-ul să apară pe primele pagini ale rezultatelor de căutare, separat de rezultatele organice, contra unui preț plătit motorului de căutare în cazul în care utilizatorul accesează printr-un click reclama respectivă. Avantajul acestui tip de publicitate este că aduce utilizatorul pe site în momentul în care caută informația, bunurile, sau serviciile respective, dar spre deosebire de SEO, este limitat în timp de bugetul alocat pe fiecare zi, reclama ne mai apărând după epuizarea bugetului pe ziua respectivă. Este totuși un tip de promovare folosit cu rezultate bune, ce poate fi utilizat complementar campaniilor SEO până când acestea ajung la rezultatul dorit.


Promovarea în social media este și ea unul din tipurile de promovare online tot mai populare pentru că poate atinge un public selectat conform unor criterii clare dar dezavantajul lui este că nu își nimerește publicul ținta în momentul în care este în căutarea unui bun sau serviciu anume. În schimb produce un feedback imediat care ajută la redefinirea campaniilor de marketing și la obținerea de informații despre așteptările pieței, care altfel ar fi fot mult mai greu de obținut prin metode tradiționale.
Affiliate marketing este și el un tip de promovare, la care costurile există în măsura în care reclama expusă este vizitată de utilizatori, doar că spre deosebire de AdWords, ea nu apare în lista rezultatelor de căutare ci chiar sub formă de reclamă pe un alt site. În funcție de site-urile pe care este postată reclama, acest tip de promovare poate aduce anumite beneficii. 
E-mail marketingul presupune trimiterea de e-mailuri unui număr mare de contacte pentru a aduce la cunoștința acestora anumite oferte, are avantajul că pot fi selectate doar contacte din domeniul de interes, dar rata lui de succes este mai scăzută ca urmare a faptului că o parte a mailurilor nici nu ajung să fie citite, iar cele care ajung să fie citite, nimeresc într-un moment oarecare.